+

Werkwijze / Topotop!

TopoTop! topografie voor de groepen 6, 7 en 8

 

TopoTop-MultomappenTopoTop! bevat topografie voor de groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs. De methode TopoTop! omvat twee mappen en bijbehorende PowerPointpresentaties. In één map zitten de uitgebreide handleiding en alle nakijkversies van de oefenbladen en de toetsbladen. In de andere map zitten de kopieerbladen voor de kinderen. Met de powerpointpresentaties kan de stof klassikaal ingeoefend worden en worden de presentaties die de kinderen zelf maken optimaal voorbereid. De lesmethode TopoTop! sluit aan bij de kerndoelen en bij de 21st century skills. Kinderen groeien op tot moderne wereldburgers. Deze topografiemethode is uitstekend te gebruiken in combinatiegroepen. Onderwijs komt tot leven doordat we de topografie aan laten sluiten bij de thema’s van DaVinci! We maken gebruik van verschillende pedagogische en didactische principes om ervoor te zorgen dat de kinderen de leerstof sneller en beter inoefenen én langer onthouden!

 

Topografie in zes stappen

Topografische namen worden in zes stappen aangeleerd. Deze stappen staan uitgebreid beschreven in de handleiding. U kunt deze stappen naar eigen inzicht invullen, uitbreiden of aanpassen, passend bij uw eigen klassenklimaat:
1.    Aanbieden
2.    Verbeelden
3.    Herhalen
4.    Inslijpen
5.    Afronden
6.    Toetsen

Door topografie te koppelen aan wereldverkenning, het inzetten van het digitale schoolbord, de kinderen informatie op te laten zoeken en te laten presenteren, wordt topografie betekenisvol voor ieder kind.

TopoTop! maakt gebruik van afwisselende werkvormen, waarin zowel klassikaal, groepsgewijs als individueel gewerkt wordt. Bovendien maken we gebruik van mindmaps. Hierdoor maakt het kind zich de lesstof eigen en wordt de lesstof beter en langduriger onthouden.

TopoTop! werkt met series en bestaat uit de verplichte Cito-termen en facultatieve termen. Bovendien is er ruimte voor de actualiteit en eigen inbreng van kinderen.

TopoTop! en de thema’s van DaVinci

TopoTop! sluit aan op de thema’s van DaVinci. Zo vallen ook de topografische namen in een zinvolle context. Daardoor kunnen de kinderen de informatie beter tot zich nemen en  onthouden. Dat is in de visie van Uitgeverij DaVinci  erg belangrijk, want immers: ‘alles heeft te maken met al het andere’.